2009. április 27., hétfő

Pótlás, telepítés

Amikor felmértem a tőkék állapotát és a fajtaeloszlást a szőlőben, igen változatos szerkezetet tapasztaltam. A tőkehiány soronként 15-20, a régebbi pótlások során az eredetileg teljesen Muscat Ottonel területre került Chasselas 30-40 tőke, Piros szlanka 20 tőke, Pölöskei Muskotály 30-40 tőke, ezen kívül néhány érdekes csemegeszőlőt is találtam itt-ott elszórtan. A hiányok és a számomra nem megfelelő fajták összességében majdnem elérik a 30 %-ot, Chasselas-t még enni se szeretem, a Pölöskeinek meg nagyon hosszú az érési ideje, inkább csemege, mint borszőlő. Elhatároztam, ezen idővel változtatok. Ennek következménye, hogy kivágtunk az ősszel két és fél sort. Ide majd Hárslevelű kerül, de erről majd később.Az első négy sorban megtartom a muskotály fajtákat, csak idővel szeretném elérni, hogy az Ottonel helyett a Sárga Muskotály kerüljön túlsúlyba. Egyelőre a kiszáradt vagy kivágott tőkék pótlására tettem kísérletet.Pénteken vettem 50 darab Sárgamuskotály oltványt Abasáron. Beáztattam őket egy napra, és vasárnap reggeli után felszerelkeztem 150 liter vízzel, 50 karóval, ásóval meg egy pár vödörrel, és indultam telepíteni.
Itt vannak a delikvensek.
Gödrök kiásása az agyagos talajban nem egyszerű feladat. Minden egyes centiméterért keményen meg kellett küzdenem. A teteje száraz, szinte szikrázott az ásó, olyan kemény volt. Lejjebb a nedves agyag foglyul ejtette az ásót, alig lehetett kihúzni. Kábé 40 centi mély gödröt ástam és az aljáról kiszedett földet félre raktam. Nem az került vissza a gödörbe ami ott volt, hanem a fönti tápanyagban gazdagabb humuszosabb rétegből lapátoltam vissza.
Becipeltem a vizet meg a visszavágott gyökerű oltványt a tett színhelyére.

Kicsi víz ment a gödör aljára.

Ebbe állítottam az oltványt és beszórtam a körülötte lévő port.

Jól beöntöztem az egészet, így a híg sár teljesen körbefolyta a gyökereket.

Megvártam, míg elissza a vizet a föld.

Jól betemettem, hogy csak az oltott rész látszott az egészből.
Négy gödör kiásása, a víz behordása, az oltványok beiszapolása és betemetése 20 percig tartott. Vízért is el kellett mennem egyszer, így az 50 darab oltvány eltelepítése 6 óra kemény munkával sikerült. A végén már görcsöltek az izmaim ásás közben, és azt sem konstatáltam örömmel, hogy a végén kellett a legmesszebbre hordanom a vizet.

Nincsenek megjegyzések: