2009. december 23., szerda

Kérdések és válaszok IV.

Amióta elindult a blog néhányan megkerestek, hogy lássam el őket tanáccsal a borászat rögös teendőivel kapcsolatban. A feltett kérdésekre megpróbáltam legjobb tudásom szerint válaszolni – egy kezdőborász osztja az észt. - Ezeket most név nélkül közzéteszem, hátha másnak is hasznára válik.

Kérdések:
Szombaton leszedtük a saszlát, meg a pár tőke egyéb szölőt,-18-19- fokosan ment a pincébe kb-320l- lett, mert az asszony is kivette a vámot, vagy 20 l -ert eltett mustnak, meg a munkatársának, de üsse kő, ő is sokat dolgozott a szőlővel. tettem bele egy 100-g-os borkősavas dobozból kb-6dkg-ot, csak úgy saccra, remélem jó lesz. Szerinted hány nap múlva indul meg a forrás ?? Egyszer lett csak préselve elég szaftos a cefre kíváncsi vagyok, milyen pájinka lesz belőle. a blogodban gyakrabban is írhatnál!


Válaszom:
Kicsit el vagyok havazva, ha lesz időm beszámolok a blogban mindenről. Nagy kísérleteket fojtatok. Nagyon szép fokot ért el a szőlőd.
Nekem már egy-két nap után meg szokott indulni a forrás.
A törkölyt én légmentesen zárható műanyag hordóba szoktam tenni, és amíg forr (mindig felpúpozza a tetejét) minden este kiengedem belőle a CO2-t. Amikor leáll a forrás télen, akkor kicsit megszórom a tetejét borkénnel, hogy ne ecetesedjen, lezárom és májusig hozzá sem nyúlok. Májusban kifőzetem és azonnal üveg palackba töltöm, nehogy kioldjon valamit a műanyag kannából. Az idei pálesznek csodájára jártak, pillanatok alatt elfogyott.



Kérdések:
Most kerültem igazán hülye helyzetbe, mert képzeld el, hogy a 3 dkg/300 l-ermust cefréhez kiderült, hogy 1-zacskó -10 dkr- borkén lett beletéve szőlőbe darálás közben ,és itt van a kutya elásva, mert ez a mennyiség a 3 x-osa a szükségesnek. Ezért leshetem most, hogy mikor kezd el forrni a mustom. A gazdaboltban ajánlottak fajélesztőt 6-drb- zacskót vett is a feleségem, azt mondják, ha a hét végéig nem indul meg a forrás ezt a fajélesztőt oldjuk fel langyos mustba , és osszuk szét a hordókba meg a ballonokba. Kíváncsi leszek mi lesz belőle. A feleségem azt mondja ,hogy nem enged le a pincébe, majd ő helyre hozza a mustot. Kíváncsi leszek rá, hogy a ként el-e tudjuk űzni a mustból, és be indul-e.



Válaszom:
Én nem szoktam ként adni a musthoz, mert megnöveli a bor összes kéntartalmát. Ez ha jól számoltam akkor 0,16g/l borkén ami kb 50% hatóanyag tartalmú és ebből lekötődik durván a fele, tehát 40 mg/l lesz a szabadkénessav a mustban. Ez megfelel egy alapkénezésnek, amit forrás után első fejtéskor szoktak hozzáadni a borhoz.
A fajélesztő meg biztosan jól tolerálja a ként, be fogja az indítani a cuccot. Egy tanácsom azért van. A langyos mustban (kb 2-3 liter) old fel az élesztőt, várj vele egy fél órát, hogy magukhoz térjenek a jószágok, majd ez még mindig meleg, ezért szépen lassan csorgass hozzá a hideg mustból fokozatosan. Ez azért fontos, mert ha a meleg szuszpenziót egyből a hideg musthoz öntöd, az élesztő hősokkot kap és nem fog megfelelően beindulni, ezért kell fokozatosan lehűteni és ezt hozzáadni a musthoz.
Egyébként meg elforrja a ként, ha beindul, nem lesz vele gond. A múltkor beszélgettem a szomszéd pince tulajával, és mondta, hogy a nyáron újraindult az egyik bora, és elforrta a ként.
Azért ha látsz a gazdaboltban Bortesztet, azt javaslom vegyél egyet, és mérd meg a ként még az alapkénezés előtt. Én a Bakonyi-féle bortesztet használom és nagyon egyszerűen kapok viszonylag pontos eredményt. Az Interneten is be tudod szerezni kb 5-6 ezer forint.

Nincsenek megjegyzések: