2009. október 20., kedd

Forr a bor

Hétvégén kirándultunk egy kicsit. Andris le akartuk egy kicsit fárasztani, meg mi is ki akartunk szabadulni a négy fal közül. Kimentünk a szőlőhöz és ott sétáltunk egy kört az erdőszélen. Andris minden göröngynél és fűszálnál megállt és nagy érdeklődéssel vizsgálta. Kapott kökényt, csipkebogyót, makkot (Makkmarcit) és dobálta a kavicsokat. Igazán jót sétálgattunk, vagy 500 m-t másfél óra alatt. Szedtünk szőlőt, amitől rendesen sáros lett mindenki és Andrist lenyűgözte a vadriasztásra felkötött, szél lengette PET palack.

Átmentünk egy villámlátogatásra a pincébe. Ellenőriztem a kotyogók vízszintjét, beszagoltam az erjedő hordókba, meghallgattam a pezsgést. Egy nagyon enyhe kénhidrogénes jelleget véltem felfedezni az erjedő tételekben, ezért adtam mindegyiknek egy kis élesztő tápsót. Ez egy természetes anyag, élesztő sejtfal készítmény. Olyan, mint az emberi szervezetben a vitamin. Nagyon kevés kell belőle, de ha hiányzik, akkor nagy bajok lehetnek, és szép fokozatosan kell beadagolni, az sem jó, ha túl sok van.


Hazahoztunk egy kishordó törkölyt, meg egy hordó aljbort. Ezek itthon várják a pálinkafőzés tavaszi rítusát. Most már nincs felesleges cucc a pincében. A Bertát (600 literes tartályt) kell még kimosnom. És az otthon kimosás és áztatás alatt álló két hordót kell visszavinnem még a fejtés előtt. A terv az, hogy teljes letisztulásig fahordóban tartom a borokat, a Chardonnay-t valószínűleg addig ászkolom, ameddig igazán kihozza a karakterét a hordó. Ez akár lehet 8 hónap, de ha szükséges akár egy évig is hordóban érlelem és közben folyamatosan figyelem. A muskotályoknak nem áll túlzottan jól a hordó íz, ezért ezeket a tisztulás után egyből tartályba fejtem.


Ez a terv, de ez még sokat változhat idővel.

4 megjegyzés:

Kajzi írta...

A hordó, amiben a chardonnay pihen új, vagy használt hordó? Csakmert más-más bort kapsz,az újnál egyértelműen füstösebb, fásabb jegyek jönnek elő, míg ha régebbi hordóba teszed sokkal kerekebb, testesebb bort kapsz, a már jól ismert vajas-vaníiás ízzel, és a hozzá párosuló zöldalma illattal.
Csak onnan tudom, hogy az enyém is ilyen. Egyszer majd leteszteljük mindkettőt :) :)

Samu László írta...

A hordók használt francia hordók kigyalulva, és már tavaly ezekben erjedtek a borok. Időközben többször kimostam és beáztattam őket, úgyhogy durva fa íz remélhetőleg már nem jön ki belőlük. És igen, ez a krémes vaníliás ízvilág a cél. Tesztelésben benne vagyok, karácsony előtt, már lehet róla szó.

Névtelen írta...

A szakmai konferencia után fontos lenne az amatőröknek is egy kis előadást tartani!
Persze gyakorlati bemutatóval egyben! :)))

Zozó

Kajzi írta...

Kedves Zozó!

Kiselőadás? Pedig még csak hordókról beszéltünk...de semmi akadálya:):)
Majd összehozunk samuval egy amatőr szakmai konferenciát a chardonnay jegyében! :)