2008. december 15., hétfő

Le a seprőről

A novemberi szüret eredményét fejtettük le a seprőről tegnap Apósommal. Azt terveztem, hogy mindent gyorsan kiszivattyúzunk és ebédre már otthon is leszünk. Ember tervez…
Négy hétig nagyon lassan erjedhetett az anyag, mert közben 10 fokra hűlt a pince hőmérséklete. Ez azt eredményezte, hogy még jelentős cukor maradt a borban. Ez nem nagy baj, mert egy részét édesnek is szántam, tudjon mit inni Zozó nálam. Ezért egy hordót üvegballonokba fejtettünk, és ezeket, a ballonokat fölraktuk a pincesípba. Itt jóval hidegebb van, és a hideg leállítja a további erjedést.

Egy hordónyi lett a kései szüret száraznak szánt része. Sajnos itt megjelent egy kis kénhidrogénes jelleg az erjedésben. Nem volt túl erős, de mégiscsak benne volt. Ezért nyíltan fejtettük, és jól meg is szellőztettük a tételt. Kapott egy alapkénezést, és visszakerült egy tiszta hordóba. Itt fojtatja tovább a fejlődést. Szépen lassan szárazra erjed.
Karácsonyra letöltöttem a tartályból kb. 150 liter újbort. Nagyon szépen letisztult, és a kénezés utáni sértődés is elmúlt, mert visszatért az illata is. Így belefért a tartályba az a hordó, ami az előző fejtéskor még kimaradt. Ez a hordóban sokkal lassabban tisztult, mint a többi a tartályban, és most, hogy jól fölkavartam a tartály tartalmát, ismét várhatok egy hónapot, hogy szépen leülepedjen a bor.
A vöröset is leszedtük az aljról, és sajna ez is kénhidrogénes lett egy kicsit. Ezt is levegőztettük egy félórát, meg kapott ként is. Egy hordó és egy ballon telt meg vele. Ebből iható bor szerintem csak húsvétra lehet.

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Samci!Ne nagyon tárold azt a bort a sípban.Megoldom szívesen hogy ne erjedjen tovább! :-)
Zozó

Samu László írta...

Zozó! 150 liter bort, nem biztos, hogy egy ültő helyben le tudsz küldeni a garatodon! De tisztában vagyok a kapacitásoddal, ezért vannak tele azok az üvegballonok.

Szőlősgazda írta...

Nem tudom, mennyi ként értesz alapkénezésen, de az az, ami megfogja az erjedést. A hideg önmagában nem elég, mert tavasszal beindulhat a maradékcukros bor.

Samu László írta...

Az alapkénezés az édes bornál 1 dl/hl törzsoldatot jelentett. Ez ha jól számolok 50 mg/l kénessavat jelentett. Ebből lekötődött szerintem kb fele-egyharmada. Szóval 30 mg/l lehet a szabad kénessav mértéke. Még nem mértem, csak becslés. Tavaszra a maradékot sterilre szűrve tartályba töltöm, már ha lesz maradék.