2008. november 10., hétfő

Kis Vörös

Szombat reggelre összetrombitáltam néhány segítőt, és nekiveselkedtünk a vörösborkészítésnek. A szőlőt Zolitól vettem, akinek a Cabernet Sauvignon-ja az én szőlőmtől néhány száz méterre van. Négyszáz kiló szép apró bogyós szőlővel érkezett, meg egy tavalyi tramini-sárgamuskotály cuvée-vel amit megkóstolva elsőre azt mondtam, hogy egy csuda karakteres olaszrizling. A történetét meghallgatva, nem is csodálkozom a tévedésemen. A 26 fokos must idén nyáron ismét erjedésnek indult, és ennek az eredménye lett ez az erősen alkoholos száraz bor.

Húsz láda szőlő ledarálása a kézi hajtányos zúzó-bogyózóval nem hosszú idő, de ez az apró szemű szőlő rendesen kapaszkodott a kacsba, ezért majd meg szakadtunk néha a tekerésben. Két láda után cseréltünk, hogy mindenki egyformán legyen kigyúrva.

A bogyózás utáni eredménnyel nem voltam teljesen elégedett. Nagyon egyben maradt a bogyóhús. Ezért még egyszer átküldtük az anyagot a zúzón.


Ezek után következett az érzékszervi vizsgálat, finom volt a must. 18 fokos kellően savas.

Levödröztük a matériát a pincében neki kialakított helyre, ami két 220 literes hordóból állt.

Ezekben maradt 40 cm hely, ez elég lesz a forráshoz. A cefrét műanyaghálóval és deszkával leszorítottam, és a hordó oldalához kötözött léccel az egészet lenyomtam. Ennek az értelme az, hogy a héjon áztatás során kiáznak a héj alatt található tasakocskákból a tanninok és a színanyagok, de az erjedéskor keletkező széndioxid kinyomná a bogyóhéjat a folyadékból, az beecetesedne és elrontaná az egészet.



Egy mini szivattyút is beleépítettem a rendszerbe. Ennek a szerepe az, hogy időnként a folyadékot egy kicsit megmozgatja. A tetejét pedig a muslicák ellen lefóliáztam.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

És ez a mini szivattyú helyettesítia rendszeres csömöszölést (vagy keletebbre csumiszkolást)?

Névtelen írta...

Nagyon finom volt a must, még ha gyanusan nézett is ki a pohárban.
Na majd most szombaton a kései szüretkor!
HI'
Zozó

Samu László írta...

A csömöszölés lényege, hogy az összeállt és az erjedés következtében a borból kiemelkedő törkölykalapot összetörje és a borba vissza nyomja. Így jobb a színkinyerés és nem ecetesedik be a törköly. Nálam a törköly le van nyomva folyadékszint alá ezért nem ecetesedhet és a szivattyú rásegít a színkioldásban. Nem a legtökéletesebb megoldás, de momentán nem telik többre, időm meg nincs, minden nap háromszor lemenni átmozgatni a cuccost.