2009. március 11., szerda

Szőlő és a telek elhelyezkedése

Nem írtam még arról, hogy mégis hol helyezkedik el a szőlő. Azt persze már írtam, hogy a Mátra lábánál Gyöngyöstarjánban, de itt mégis hol. A közelebbi földrajzi neve a dűlőnek a Sántakaszálás, ez persze nem szerepel a térképen, de mindenki így hívja a területet.
A műholdképen bekereteztem a szőlőt, és mivel háromszög alakú a telek, azt is beháromszögeltem. Mindkettő mellett közvetlenül ott az erdő, ami nekem nagyon fontos (alföldi gyerek hegyi erdőbe vágyik). A domborzati magasságvonal 300m, és mindez a Világos-hegy lábánál.

A szőlő szempontjából az erdő több szempontból is jótékony hatású. Először is tápanyag és vízmegtartás szempontjából. A szőlő felé lejt a hegy, így a leesett csapadék az erdőn lassan átszivárogva és tápanyagokat felszedve a szőlő gyökerénél vonul le a mélyebb fekvésű területek felé. Másodszor hőmérséklet szabályzó, mert a hűvös erdő kicsit egyengeti a hőmérsékleti ugrásokat, főleg hőségnapokon. Harmadszor az erdőben vércsék laknak, ezért a környéken nem láttam még seregélyt.
Van egy kicsi hátrány is. Az erdőben lakó vadak egy kicsit csipegetnek a termésből, de ez vadriasztóval mérsékelhető.

Nem mindegy, hogy a szőlőt mennyi stressz éri. Mennyi emberi szennyező forrás van a környékén vagy forgalmas út mellett fekszik e. A termés nevelés azt mondják nagy stressz a szőlőnövénynek, nem jó, ha még ezt más is tetézi. Ez a terület az erdő mellett, távol minden gyártól és úttól, csak a kőbánya van szennyezőforrásként jelen, de az is kellemes távolságban (3km).
A telekről igen jó kilátás nyílik Gyöngyösoroszi felé az egész völgyre, és ha sikerül kordában tartanom rajta a csipkebokrok burjánzását, akkor idővel egy szép kertet és kellemes pihenőhelyet varázsolok az egészből, remélhetőleg nem csak a magam örömömre.

Nincsenek megjegyzések: